Przemówienie

Przemówienie - oficjalna wypowiedź przygotowana na określoną okoliczność, gatunek retoryczny. Celem przemówienia jest zaprezentowanie swojego stanowiska w określonej sprawie  przed grupą odbiorców.
Schemat przemówienia

Wstęp

  • Rozpoczęcie formułą powitalną, np. Szanowni Zebrani!, Koleżanki i Koledzy!
  • Określenie tematu, celu przemówienia, sformułowanie tezy.
Rozwinięcie
  • Prezentowanie argumentów uzasadniających swoje stanowisko.
  • Popieranie argumentów przykładami (np. z lektury obowiązkowej).
  • Odpieranie przewidywanych kontrargumentów i zarzutów.
Zakończenie

  • Podsumowanie.
  • Sformułowanie wniosków wynikających z przedstawionych argumentów.
  • Pożegnanie słuchaczy i podziękowanie za uwagę.

Słownictwo przydatne do redagowania przemówienia
Powitanie:
  • Szanowni Państwo!
  • Kochani Rodzice!
  • Drodzy Nauczyciele i Uczniowie!
  • Panie i Panowie!
  • Przyjaciele!
Cel przemówienia:
  • Dzisiejsze spotkanie jest dla mnie okazją do podzielenia się...
  • Zebraliśmy się tutaj, by...
  • Pragnę Państwa zainteresować...
  • Tematem, który budzi ostatnio szczególne emocje, jest...

Określenie stanowiska i argumentowanie, kontrargumentowanie
  • Moim zdaniem...
  • Sądzę, że...
  • Według mnie...
  • Uważam, że...
  • Argumentem przemawiającym za słusznością mojego stanowiska jest...
  • Po pierwsze... Po drugie...
  • Kolejne potwierdzenie odnajdujemy w ...
  • Argumentem przemawiającym za...
  • Za słusznością mojego zdania przemawia...
  • Nie zgadzam się z przekonaniem...
  • Argumentem przeciwko temu rozwiązaniu jest...

Podsumowanie;
  • Jak wynika z przywołanych przeze mnie argumentów...
  • Podsumowując dzisiejsze spotkanie...
  • Zaprezentowane przeze mnie argumenty...
  • Liczę, że udało mi się Was przekonać...

Pożegnanie słuchaczy:
  • Dziękuję wszystkim za uwagę...
  • Na koniec pragnę podziękować Państwu za poświęcony czas...
  • Życzę Wam, aby...
Przemówienie - przykład zalecany przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną

Napisz przemówienie, w którym zachęcisz rówieśników do czytania książek. W przemówieniu przywołaj przykład bohatera z lektury obowiązkowej, którego życie zmieniło się pod wpływem książek, i napisz, na czym ten wpływ polegał. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów.



Uczniowie klasy ósmej A!
Z pewnością wielu z Was myśli, że na temat zalet płynących z czytania książek powiedziano już wszystko. Otóż moje przemówienie skierowane jest do tych, którzy spędzają wolny czas, bez reszty oddając się wirtualnej rzeczywistości, a czytanie książek kojarzą jedynie z nudą i stratą

czasu. Swoje słowa kieruję też do wszystkich Was uczniów klasy 8 A, którzy chcą dobrze zdać egzamin i dostać się do wymarzonej szkoły.

Wszystkim Wam mówię dzisiaj: WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI!
Na uwagę zasługują losy bohatera noweli autorstwa Henryka Sienkiewicza pt. „Latarnik”. Skawiński to uczestnik powstania listopadowego. Z przyczyn politycznych musiał emigrować za granicę, tułał się po wielu krajach i wykonywał wiele prac, aby się utrzymać. Nigdzie nie mógł zagrzać miejsca. Czuł się stary i opuszczony, stracił sens życia. Po wielu latach udało mu się odnaleźć schronienie w Aspinwall, gdzie pracował jako latarnik. Jednak cały czas Skawiński czuł się wyobcowany, samotny. Dopiero przypadek sprawił, że w jego ręce dostała się książka i była to książka dla niego niezwykła – „Pan Tadeusz”. Jej lektura sprawiła, że serce bohatera zaczęło uderzać szybciej, a on sam odnalazł swoją tożsamość. I chociaż musiał opuścić latarnię i udać się znów na tułaczkę, to robił to z lżejszym sercem niż kiedyś, bo odchodził z kawałkiem ojczyzny pod pachą (Skawiński zabrał ze sobą w drogę książkę – „Pana Tadeusza”).

Jeśli czytamy książki, jesteśmy bogatsi o wiedzę, którą można zastosować w wielu sytuacjach. Hermiona – bohaterka cyklu o Harrym Potterze – ze względu na swoje pochodzenie była źle traktowana przez uczniów Hogwartu. Jednak dzięki swojej pracy i zdobytej wiedzy zyskała uznanie nauczycieli, a dla uczniów stała się autorytetem. Spędzała długie godziny w bibliotece, a dzięki wiadomościom, które tam zdobywała, pomagała Harry’emu i Ronowi rozwiązywać zagadki, a także wielokrotnie wybawiła swoich przyjaciół z opresji.

Do kogo nie przemawiają ani autorytety, ani przykłady literackie, ten może spojrzeć na wnioski płynące z doświadczenia. Jeśli porozmawiamy z naszymi starszymi kolegami i koleżankami, okaże się, że ci, którzy czytali książki, z łatwością potrafią znaleźć odpowiednie rozwiązania trudnych spraw, mają duży zasób słownictwa i potrafią uzasadniać swoje zdanie.


Realizacja tematu wypowiedzi: 2 punkty – wypowiedź zgodna z formą wskazaną w poleceniu (przemówienie), zawiera wszystkie elementy określone w poleceniu (zachęcenie rówieśników do czytania książek; przywołanie bohatera literackiego – latarnika, którego życie zmieniło się pod wpływem książki); w całości dotyczy problemu wskazanego w poleceniu (roli książek).

Elementy retoryczne: 5 punktów – praca spełnia wszystkie wymagania na 5 punktów (argumentacja pogłębiona, logicznie uporządkowana; argumenty odwołujące się do emocji, faktów i logiki poparte przykładami).

Kompetencje literackie i kulturowe: 2 punkty – funkcjonalne wykorzystanie znajomości Latarnika i innego tekstu literackiego; poprawność rzeczowa.
Kompozycja tekstu: 2 pkt – zgodna z formą wypowiedzi, wypowiedź spójna i logiczna podzielona na funkcjonalne, graficznie wyodrębnione akapity.

        Styl: 2 pkt – odpowiedni do treści i formy wypowiedzi, jednolity.
Język: 4 pkt – szeroki zakres środków językowych (zróżnicowana składnia, leksyka) umożliwiających pełną i swobodną realizację tematu.

        Ortografia: 2 pkt – praca bez błędów ortograficznych.

        Interpunkcja: 1 pkt – praca bez błędów interpunkcyjnych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz