Schemat przemówienia
Wstęp
- Rozpoczęcie formułą powitalną, np. Szanowni Zebrani!, Koleżanki i Koledzy!
- Określenie tematu, celu przemówienia, sformułowanie tezy.
Rozwinięcie
- Prezentowanie argumentów uzasadniających swoje stanowisko.
- Popieranie argumentów przykładami (np. z lektury obowiązkowej).
- Odpieranie przewidywanych kontrargumentów i zarzutów.
Zakończenie
- Podsumowanie.
- Sformułowanie wniosków wynikających z przedstawionych argumentów.
- Pożegnanie słuchaczy i podziękowanie za uwagę.
Słownictwo przydatne do redagowania przemówienia
Powitanie:
- Szanowni Państwo!
- Kochani Rodzice!
- Drodzy Nauczyciele i Uczniowie!
- Panie i Panowie!
- Przyjaciele!
Cel przemówienia:
- Dzisiejsze spotkanie jest dla mnie okazją do podzielenia się...
- Zebraliśmy się tutaj, by...
- Pragnę Państwa zainteresować...
- Tematem, który budzi ostatnio szczególne emocje, jest...
Określenie stanowiska i argumentowanie, kontrargumentowanie
- Moim zdaniem...
- Sądzę, że...
- Według mnie...
- Uważam, że...
- Argumentem przemawiającym za słusznością mojego stanowiska jest...
- Po pierwsze... Po drugie...
- Kolejne potwierdzenie odnajdujemy w ...
- Argumentem przemawiającym za...
- Za słusznością mojego zdania przemawia...
- Nie zgadzam się z przekonaniem...
- Argumentem przeciwko temu rozwiązaniu jest...
Podsumowanie;
- Jak wynika z przywołanych przeze mnie argumentów...
- Podsumowując dzisiejsze spotkanie...
- Zaprezentowane przeze mnie argumenty...
- Liczę, że udało mi się Was przekonać...
Pożegnanie słuchaczy:
- Dziękuję wszystkim za uwagę...
- Na koniec pragnę podziękować Państwu za poświęcony czas...
- Życzę Wam, aby...
Przemówienie - przykład zalecany
przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną
Napisz przemówienie, w którym
zachęcisz rówieśników do czytania książek. W przemówieniu przywołaj przykład
bohatera z lektury obowiązkowej, którego życie zmieniło się pod wpływem
książek, i napisz, na czym ten wpływ polegał. Twoja praca powinna liczyć co
najmniej 200 słów.
Uczniowie klasy ósmej A!
Z pewnością wielu z Was myśli, że na temat zalet płynących z
czytania książek powiedziano już wszystko. Otóż moje przemówienie skierowane
jest do tych, którzy spędzają wolny czas, bez reszty oddając się wirtualnej
rzeczywistości, a czytanie książek kojarzą jedynie z nudą i stratą
czasu. Swoje słowa kieruję też do wszystkich Was – uczniów
klasy 8 A, którzy chcą dobrze zdać egzamin i dostać się do wymarzonej szkoły.
Wszystkim
Wam mówię dzisiaj: WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI!
Na uwagę zasługują losy bohatera noweli autorstwa Henryka
Sienkiewicza pt. „Latarnik”. Skawiński to uczestnik powstania listopadowego. Z
przyczyn politycznych musiał emigrować za granicę, tułał się po wielu krajach i
wykonywał wiele prac, aby się utrzymać. Nigdzie nie mógł zagrzać miejsca. Czuł
się stary i opuszczony, stracił sens życia. Po wielu latach udało mu się
odnaleźć schronienie w Aspinwall, gdzie pracował jako latarnik. Jednak cały
czas Skawiński czuł się wyobcowany, samotny. Dopiero przypadek sprawił, że w
jego ręce dostała się książka i była to książka dla niego niezwykła – „Pan
Tadeusz”. Jej lektura sprawiła, że serce bohatera zaczęło uderzać szybciej, a
on sam odnalazł swoją tożsamość. I chociaż musiał opuścić latarnię i udać się
znów na tułaczkę, to robił to z lżejszym sercem niż kiedyś, bo odchodził z
kawałkiem ojczyzny pod pachą (Skawiński zabrał ze sobą w drogę książkę – „Pana
Tadeusza”).
Jeśli czytamy książki, jesteśmy bogatsi o wiedzę, którą
można zastosować w wielu sytuacjach. Hermiona – bohaterka cyklu o Harrym
Potterze – ze względu na swoje pochodzenie była źle traktowana przez uczniów Hogwartu.
Jednak dzięki swojej pracy i zdobytej wiedzy zyskała uznanie nauczycieli, a dla
uczniów stała się autorytetem. Spędzała długie godziny w bibliotece, a dzięki
wiadomościom, które tam zdobywała, pomagała Harry’emu i Ronowi rozwiązywać
zagadki, a także wielokrotnie wybawiła swoich przyjaciół z opresji.
Do kogo nie przemawiają ani autorytety, ani przykłady
literackie, ten może spojrzeć na wnioski płynące z doświadczenia. Jeśli
porozmawiamy z naszymi starszymi kolegami i koleżankami, okaże się, że ci,
którzy czytali książki, z łatwością potrafią znaleźć odpowiednie rozwiązania
trudnych spraw, mają duży zasób słownictwa i potrafią uzasadniać swoje zdanie.
Realizacja
tematu wypowiedzi: 2 punkty – wypowiedź zgodna z formą wskazaną w poleceniu (przemówienie), zawiera wszystkie
elementy określone w poleceniu (zachęcenie rówieśników do czytania książek;
przywołanie bohatera literackiego – latarnika, którego życie zmieniło się pod wpływem książki); w całości dotyczy problemu
wskazanego w poleceniu (roli książek).
Elementy
retoryczne: 5 punktów – praca spełnia wszystkie wymagania na 5 punktów (argumentacja pogłębiona, logicznie
uporządkowana; argumenty odwołujące się do emocji, faktów i logiki poparte przykładami).
Kompetencje
literackie i kulturowe: 2 punkty – funkcjonalne wykorzystanie znajomości Latarnika i innego tekstu literackiego; poprawność rzeczowa.
Kompozycja tekstu: 2 pkt – zgodna z formą
wypowiedzi, wypowiedź spójna i logiczna podzielona na
funkcjonalne, graficznie wyodrębnione akapity.
Styl: 2 pkt –
odpowiedni do treści i formy wypowiedzi, jednolity.
Język: 4 pkt – szeroki zakres środków
językowych (zróżnicowana składnia, leksyka)
umożliwiających pełną i swobodną
realizację tematu.
Ortografia: 2 pkt – praca bez błędów ortograficznych.
Interpunkcja: 1 pkt – praca bez błędów interpunkcyjnych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz