Pisemne formy wypowiedzi. Rozprawka.



Rozprawka- wypowiedź o charakterze argumentacyjnym

Rozprawka to forma dłuższej wypowiedzi pisemnej, w której przedstawiamy stanowisko wobec problemu zawartego w poleceniu a następnie uzasadniamy je logicznie dobranymi argumentami. Rodzaje rozprawek: z tezą (dedukcyjna), z hipotezą (indukcyjna)

Schemat rozprawki z tezą

Wstęp - teza
Ø  Wprowadzenie do tematu – ogólna refleksja na temat poruszonego problemu.
Ø  Postawienie tezy.
Ø  Zapowiedź dalszych  rozważań.
Rozwinięcie
Ø  Argumenty broniące tezy poparte przykładami z utworu literackiego.
Ø   Przedstawiamy argumenty w odpowiedniej hierarchii, od najważniejszego do mniej istotnego lub odwrotnie.
Zakończenie
Ø  Podsumowanie rozważań i potwierdzenie tezy. Wnioski końcowe wynikające z argumentacji.


Schemat rozprawki z hipotezą

Wstęp  - hipoteza
Ø  Wprowadzenie do tematu – ogólna refleksja na temat poruszonego problemu.
Ø  Postawienie hipotezy.
Ø  Zapowiedź dalszych  rozważań.
Rozwinięcie
Ø  Argumenty potwierdzające słuszność hipotezy poparte przykładami z utworu literackiego.
Ø   Przedstawiamy argumenty w odpowiedniej hierarchii, od najważniejszego do mniej istotnego lub odwrotnie.
Ø  Kontrargumenty wskazujące na dostrzeganie mankamentów poruszanego problemu.
Zakończenie
Ø  Podsumowanie rozważań i postawienie tezy. Wnioski końcowe wynikające z argumentacji i kontrargumentacji.



 Słownictwo przydatne do redagowania tekstu argumentacyjnego

Wstęp
Ø  Nawiązując do tematu…
Ø  Moja odpowiedź na pytanie zawarte w temacie…
Ø  Postaram się przedstawić refleksję na temat…
Ø  Celem moich rozważań jest…

Zapowiedź dalszej części pracy
Ø  Świadczą o tym liczne przykłady z literatury…
Ø  Postaram się to  udowodnić, powołując się na przykłady z literatury…

Wyrażanie swoich poglądów – porządek argumentowania

Ø  Zacznę od sprawy…
Ø  Według mnie…
Ø  Mój sąd opiera się na następujących dowodach…
Ø  Przedstawiłem jeden punkt widzenia…
Ø  Teraz przejdę do omówienia…
Ø  Nie wolno też pominąć…
Ø  A oto inne spojrzenie na…
Ø  Słuszność mojej tezy potwierdza…
Ø  Po pierwsze… Po drugie… Po trzecie…
Ø  Argumentem przemawiającym za słusznością przyjętej tezy jest twierdzenie, że …
Ø  Kolejne potwierdzenie znajdujemy w utworze…
Ø  Następnie przejdę do…
Ø  Warto również zauważyć, że…

Zwroty łączące poszczególne części
Ø  natomiast, otóż, tak więc, poza tym, z jednej strony,  jednakże, mimo to, przede wszystkim

Wprowadzenie cytatów
Ø  Świadczą  o tym słowa: „…”
Ø  Powołam się na opinię: „…”
Ø  Dowodzi tego następujący cytat: „…”
Ø  Potwierdza to myśl: „…”

Podsumowanie rozważań
Ø  Podsumowując moje rozważania mogę stwierdzić…
Ø  Biorąc pod uwagę przytoczone argumenty…
Ø  Jak wynika z podanych przeze mnie przykładów…
Ø  Reasumując…
Ø  Jak sądzę, udało mi się udowodnić…
Ø  Przedstawione przeze mnie argumenty potwierdzają…
Ø  Z pewnością mogę stwierdzić…


Przykład rozprawki zamieszczonej w Informatorze o egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego od roku szkolnego 2018/2019

Każdy jest w życiu za kogoś lub za coś odpowiedzialny. Napisz rozprawkę, w której rozważysz, na czym polegała odpowiedzialność wybranych przez Ciebie bohaterów literackich. Odwołaj się do przytoczonego fragmentu Małego Księcia, całego utworu Antoine’a de Saint-Exupéry’ego oraz do innego wybranego tekstu literackiego. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów.
Być odpowiedzialnym to znaczy być dobrym, to znaczy troszczyć się o kogoś lub o coś, poświęcić mu swój czas i uwagę. Być odpowiedzialnym to także znaczy umieć zrezygnować np. z własnej wygody. Bohaterem, którego można nazwać odpowiedzialnym, jest Mały Książę.
Chłopiec troszczy się o swój dom. Codziennie obserwuje swoją planetę i obserwuje, czy nie wyrastają na niej chwasty, które mogą zaszkodzić dobrym i pożytecznym roślinom. Wie, że zło jest łatwe do usunięcia tylko wtedy, gdy jest małe – a gdy wymknie się spod kontroli, może zniszczyć cały świat. Człowiek powinien być czujny, powinien obserwować wszystko wokół siebie i reagować na zauważone przejawy zła. Mały baobab przecież nie zagraża planecie, podobnie jak nie jest tragedią okazanie niechęci drugiemu człowiekowi – ale duży baobab planetę rozsadzi, a agresja, brak tolerancji to przyczyny niejednej wojny.

Można więc przyjąć, że Mały Książę był odpowiedzialny za istnienie swojego małego świata, zanim jeszcze poznał od Lisa tajemnicę oswajania.
A o jakiej odpowiedzialności można mówić w przypadku innych bohaterów literackich? Odpowiedzialność za kraj widoczna jest u bohaterów „Kamieni na szaniec”. Zośka, Alek
i Rudy należą do tajnych organizacji. Zarówno działania w Małym Sabotażu, jak i dywersji, narażały ich na niebezpieczeństwo. Mimo tego Ojczyzna w ich życiu była na pierwszym miejscu i dlatego jej oddali to, co mieli najcenniejszego – własne życie.
O innym rodzaju odpowiedzialności jest mowa w powieści „Krzyżacy”. Maćko z Bogdańca to rycerz, który wychowywał swojego osieroconego bratanka. Swoją misję wykonywał z tak ogromnym zaangażowaniem, że zdarzało mu się niemal uchybić godności rycerskiej, gdy zaproponował młodzieńcowi ucieczkę z więzienia w przebraniu. Dobro bratanka było dla Maćka najważniejsze.

Przywołani bohaterowie literaccy są osobami odpowiedzialnymi: za bliskich, za ojczyznę, za planetę. I choć skutki tej odpowiedzialności były różne, wszyscy bohaterowie realizowali swoje powinności.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz