Środki stylistyczne(językowe, poetyckie):
środki używane w literaturze, mające na
celu wywołanie
u czytelnika określonych emocji, pobudzenie jego
wyobraźni.
Kategoria: szkoła podstawowa
Alegoria to treść, która poza znaczeniem dosłownym ma jeszcze jedno ukryte i domyślne(często występuje w bajkach, gdzie bohaterowie zwierzęcy uwydatniają ludzkie wady. W odróżnieniu od symbolu, który jest wieloznaczny, alegorię należy rozumieć jednoznacznie.
Funkcje: zwiększa obrazowość pojęcia, jest elementem kompozycyjnym bajek, przypowieści.
Alegoria to treść, która poza znaczeniem dosłownym ma jeszcze jedno ukryte i domyślne(często występuje w bajkach, gdzie bohaterowie zwierzęcy uwydatniają ludzkie wady. W odróżnieniu od symbolu, który jest wieloznaczny, alegorię należy rozumieć jednoznacznie.
Funkcje: zwiększa obrazowość pojęcia, jest elementem kompozycyjnym bajek, przypowieści.
Przykład:
Lis- alegoria chciwości i przebiegłości.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Anafora - powtórzenie tych samych słów na początku kolejnych wersów lub zdań.
Funkcje: uwydatnia znaczenie tych samych słów na początku kolejnych wersów lub zdań.
Przykład:
Anafora - powtórzenie tych samych słów na początku kolejnych wersów lub zdań.
Funkcje: uwydatnia znaczenie tych samych słów na początku kolejnych wersów lub zdań.
Przykład:
Żem często dumał nad mogiłą ludzi,
Żem nie znał prawie rodzinnego domu,
Żem był jak pielgrzym, co się w drodze trudzi
Przy blaskach gromu,
J. Słowacki,
Hymn (Smutno mi Boże…)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Animizacja inaczej ożywienie – literacki środek stylistyczny polegający na nadaniu przedmiotom nieożywionym lub
pojęciom abstrakcyjnym cech istot żywych, np. morze ryczy, chmura
goni chmur, biegną gwiazdy patrzą na nas.
Funkcja: nadaje opisowi dynamiczny charakter, oddaje wrażenie ruchu.
Przykład:
Zaświstaj cienko,
a pobiegnie
rzeka
Z. Herbert, Pudełko zwane
wyobraźnią
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Apostrofa –
bezpośredni zwrot w formie wołacza do adresata (osoby, pojęcia, przedmiotu,
zjawiska), utrzymany w podniosłym, uroczystym.Odmianą apostrofy jest inwokacja - umieszczona na początku utworu, głównie poematu epickiego - będąca wezwaniem do muz, bóstwa lub Boga z prośbą o natchnienie i pomoc w działaniach twórczych.
Funkcja:
podkreśla emocjonalny stosunek nadawcy
do adresata.
Przykład apostrofy:
Gościu, siądź pod mym
liściem, a odpoczni sobie!
J. Kochanowski, Na lipę
Przykład inwokacji:
Przykład inwokacji:
Panno święta, co Jasnej bronisz Częstochowy
I w Ostrej świecisz Bramie! Ty, co gród zamkowy
Nowogródzki ochraniasz z jego wiernym ludem!
[…]
Do tych pagórków leśnych, do tych łąk zielonych,
Szeroko nad błękitnym Niemnem rozciągnionych;
A.Mickiewicz,
Pan Tadeusz
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Archaizm - wyraz, konstrukcja
składniowa lub związek frazeologiczny, który wyszedł z użycia. Archaizmy to
także wyrazy w formie przestarzałej, które są jeszcze używane, lecz
postrzegane jako dawne.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Epitet - wyraz
określający rzeczownik w wierszu, może być wyrażony przymiotnikiem,
rzeczownikiem, imiesłowem. Uwydatnia cechy przedmiotu. (np.: czerwone
serce, małe króliczki, piękna kobieta jasnych oczu).
Funkcja: podkreślanie cech osób, przedmiotów, zjawisk, tworzenie obrazu poetyckiego, budowanie
nastroju.
Przykład:
Przykład:
Jeśli jest gdzieś leśne
niebo,
On z leśnego
nieba spłynął,
Śród ogrodu zdziwionego
Tuż nad ziemią się zatrzymał.
J. Tuwim, Brzózka kwietniowa
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Metafora (inaczej: przenośnia)
- zestawienie dwóch lub więcej wyrazów, które w połączeniu zyskują całkiem nowe
znaczenie, różne od tego, które posiadały oddzielnie (np.: fale zbóż; morze
gwiazd;)
Funkcja: tworzy nowe skojarzenia, zaskakuje, wpływa na uczucia i emocje.
Przykład:
Wóz nurza się w zieloność i jak łódka brodzi,
Śród fali łąk szumiących, śród kwiatów powodzi,
A.Mickiewicz ,Stepy akermańskie
Eufemizm- wyraz lub zwrot o łagodnym
znaczeniu, zastępujący wyraz zbyt dosadny, wulgarny, nieprzyzwoity, to
osłabienie, zmniejszenie drastyczności określenia np. niemądry zamiast głupi,
nieuprzejmy zamiast gbur.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Onomatopeja (inaczej: dźwiękonaśladownictwo)
– użycie wyrazów, które swoim brzmieniem naśladują zjawiska i wydawane
przez nie dźwięki, wyrazy dżwiękonaśladowcze najczęściej wzbogacają
warstwę brzmieniową utworów poetyckich. (np.: kap, kap, kap; bum; plusk,
skrzypieć).
Funkcja: buduje nastrój utworu, urozmaica warstwę brzmieniową utworu.
Przykład:
O szyby deszcz dzwoni,
deszcz dzwoni jesienny
L.
Staff, Deszcz jesienny
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Neologizm artystyczny - wyraz utworzony dla potrzeb języka literackiego.
Neologizm artystyczny - wyraz utworzony dla potrzeb języka literackiego.
Funkcja: może nadawać wypowiedzi
żartobliwy charakter, podnosi atrakcyjność wypowiedzi.
Przykład:
Pamiętam ów ruchliwie
rozbłyskany szron
I śniegu ociężałe w gałęziach nawiesie,
I jego nieustanny z drzew na ziemię zron,
I uczucie, że w słońcu razem z śniegiem skrzę się.
I śniegu ociężałe w gałęziach nawiesie,
I jego nieustanny z drzew na ziemię zron,
I uczucie, że w słońcu razem z śniegiem skrzę się.
B. Leśmian, Śnieg
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Personifikacja (inaczej: uosobienie) - nadanie cech ludzkich istotom
nieczłowieczym (np.: pies, który śpiewał; mysz uśmiechnęła
się czule).
Funkcja: podkreśla emocje osoby mówiącej,
Przykład:
Spływają krople z ula.
Woda z jabłoni kapie.
Hej, deszcz po polach hula,
bo nie ma żadnych zmartwień.
Woda z jabłoni kapie.
Hej, deszcz po polach hula,
bo nie ma żadnych zmartwień.
K.I. Gałczyński, Pieśni
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Porównanie - zestawienie cech
dwóch zjawisk za pomocą zaimków: jak, jakby, niby, niczym, jako, jakoby,
na kształt. (np.: dumny jak paw; blady jak ściana,
chmura na kształt kwiatu).
Funkcja: używamy go, aby porównać ze sobą pewne słowa i uwidocznić ich cechy.
Przykład:
Bo każda chmura
inna: na przykład jesienna
Pełźnie jak żółw leniwa, ulewą brzemienna,
I z nieba aż do ziemi spuszcza długie smugi
Jak rozwite warkocze, to są deszczu strugi;
Pełźnie jak żółw leniwa, ulewą brzemienna,
I z nieba aż do ziemi spuszcza długie smugi
Jak rozwite warkocze, to są deszczu strugi;
A.Mickiewicz, Pan Tadeusz
Porównanie homeryckie - bardzo rozbudowane, obszerne porównanie, człon drugi jest rozwiniętym samodzielnym obrazem poetyckim.
Funkcje: odkrywa nieoczekiwane podobieństwo, działa na wyobraźnię czytelnika.
Przykład:
Jako wilk,
obskoczony znienacka przy ścierwie,
Rzuca się oślep w zgraję, co mu ucztę przerwie,
Już goni, ma ją szarpać, wtem śród psiego wrzasku
Trzasło ciche półkurcze, wilk zna je po trzasku,
Śledzi okiem, postrzega, że z tyłu za charty
Myśliwiec wpół schylony, na kolanie wsparty,
Rurą ku niemu wije i już cyngla tyka;
Wilk uszy spuszcza, ogon podtuliwszy zmyka,
Rzuca się oślep w zgraję, co mu ucztę przerwie,
Już goni, ma ją szarpać, wtem śród psiego wrzasku
Trzasło ciche półkurcze, wilk zna je po trzasku,
Śledzi okiem, postrzega, że z tyłu za charty
Myśliwiec wpół schylony, na kolanie wsparty,
Rurą ku niemu wije i już cyngla tyka;
Wilk uszy spuszcza, ogon podtuliwszy zmyka,
A.Mickiewicz, Pan Tadeusz
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Pytanie retoryczne - pytanie niewymagające odpowiedzi, ponieważ odpowiedź niejako jest w nim zawarta (np. Któż wytrwa, gdy go ognie niebieskie pochwycą?)
Funkcja: umieszcza się w utworze po to, by skupić większą uwagę czytelników, wyraźnie określić stanowisko osoby pytającej (często ironicznie), ożywić i urozmaicić styl.
Przykład:
Pytanie retoryczne - pytanie niewymagające odpowiedzi, ponieważ odpowiedź niejako jest w nim zawarta (np. Któż wytrwa, gdy go ognie niebieskie pochwycą?)
Funkcja: umieszcza się w utworze po to, by skupić większą uwagę czytelników, wyraźnie określić stanowisko osoby pytającej (często ironicznie), ożywić i urozmaicić styl.
Przykład:
Dziś, kiedy jesteśmy razem,
odwróciłam twarz ku ścianie.
Róża? Jak wygląda róża?
Czy to kwiat? A może kamień?
Róża? Jak wygląda róża?
Czy to kwiat? A może kamień?
W. Szymborska, Nic dwa razy
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Rym – powtórzenie
jednakowych lub podobnych układów brzmieniowych w zakończeniach wyrazów
zajmujących ustaloną pozycję w obrębie wersu (w poezji)
lub zdania.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Rytm - dźwięki o
różnej długości trwania następują po sobie tworząc szereg ruchowy, którego
elementy wiążą się w całość według zasady podziału czasowego (głoski w
charakterystyczny sposób układają się i co pewien czas mamy do czynienia z
powtarzaniem jak gdyby tego samego dźwięku głosek, a wersy mają taką samą
liczbę sylab lub odpowiednie ich ilości powtarzają się w określonym czasie
tworząc cykl).
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Symbol - postać, przedmiot w utworze literackim, które poza znaczeniem dosłownym ma znaczenie ukryte, może być różnorodnie interpretowany. Odczytywanie symbolu dopuszcza wieloznaczność i dowolność (kwiat może być symbolem piękna, delikatności, miłości).
Funkcja: dodaje utworowi wieloznaczności, buduje nastrój tajemniczości.
Przykład:
Symbol - postać, przedmiot w utworze literackim, które poza znaczeniem dosłownym ma znaczenie ukryte, może być różnorodnie interpretowany. Odczytywanie symbolu dopuszcza wieloznaczność i dowolność (kwiat może być symbolem piękna, delikatności, miłości).
Funkcja: dodaje utworowi wieloznaczności, buduje nastrój tajemniczości.
Przykład:
Korona
Popiela w Balladynie to symbol dobrej, rozważnej władzy, dbania o poddanych.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Zdrobnienie - pieszczotliwe, czułe
określenie czegoś lub kogoś za pomocą dodania do wyrazu podstawowego
formantu: -ka -ko -utki -nik –ek –eńko –ić –enie –eczek (np.: dom-domeczek; mało-
maleńko).
Funkcja: wyraża pozytywny lub ironiczny stosunek do danej rzeczy, osoby, wprowadza
pogodny nastrój w utworze.
Przykład:
Nim cię zgubi śronu ząbek
Lub chłodnej rosy perełka.
A.Mickiewicz, Pierwiosnek
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Zgrubienie - tworzymy je, aby
podkreślić niechęć i negatywne emocje do opisywanego zjawiska bądź uwydatnienia
jego wieku za pomocą dodania do wyrazu podstawowego formantu –sko (np.: pies-
psisko; komputer- komputerzysko).
Funkcje: wyolbrzymia, pokazuje negatywny stosunek, nadaje emocjonalny charakter
wypowiedzi.
Przykład:
Brody ich długie, kręcone wąsiska,
Wzrok dziki, suknia plugawa;
A.Mickiewicz, Powrót taty
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz