Pisemne formy wypowiedzi. Opowiadanie twórcze.



Pisemne formy wypowiedzi

Opowiadanie  to forma wypowiedzi literackiej ukazująca określony świat przedstawiony, złożony z czasu i miejsca akcji, bohaterów oraz wydarzeń, powiązanych ze sobą w porządku chronologicznym i przyczynowo – skutkowym. Jego celem jest przedstawienie jakiejś historii, której źródłem może być rzeczywistość, film, lektura lub nasza wyobraźnia.

Opowiadanie twórcze to opowiadanie, w którym piszący wykorzystuje swoją wyobraźnię kreując nowych bohaterów, świat i wydarzenia. Opowiadanie twórcze na egzaminie będzie bazowało na lekturze obowiązkowej. Należy wykazać się  jej znajomością. Redagując opowiadanie twórcze należy umieścić bohaterów np. w nowej sytuacji zmieniając bieg wydarzeń. Trzeba zachować realia , tzn. nie można wyposażyć bohaterów w cechy, których nie posiadają w książce.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 

                      Schemat kompozycyjny opowiadania 

Wstęp

Zawiązanie akcji

Ø  Określenie czasu i miejsca akcji, prezentacja bohaterów.

Ø  Wprowadzenie w atmosferę zdarzeń, nakreślenie problematyki.

Wstęp powinien być ciekawy, by zachęcić do dalszego czytania.

 

Rozwinięcie

Zawiązanie  akcji

Ø  Rozpoczęcie akcji opowiadania.

  Akcja

Ø  Prezentacja przebiegu zdarzeń z zachowaniem kolejności chronologicznej, rozstrzygnięcie sytuacji głównego bohatera  z zachowaniem związku przyczynowo – skutkowego. 

Zdarzenia muszą być ze sobą powiązane, spójne

 

Punkt kulminacyjny

Ø  Moment poprzedzający nagły zwrot wydarzeń. Nowa sytuacja dla bohatera.

Ø  Zmierza do rozwiązania problemu i zakończenia.

 

Zakończenie

 Rozwiązanie akcji

Ø   Etap końcowy, który przynosi ostateczne rozstrzygnięcie problemów w opisywanych wątkach, np. przez zaskakującą puentę.

Ø   Krótkie podsumowanie opowiadania, ocena sytuacji przedstawionego ciągu zdarzeń.

Zakończenie musi być logicznym rozwiązaniem

 

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Elementy twórcze (w opowiadaniu należy zastosować co najmniej 6): czas wydarzeń, miejsce zdarzeń, elementy opisu (bohatera, krajobrazu, miejsca, przedmiotu, przeżyć),elementy charakterystyki postaci, zwroty akcji, punkt kulminacyjny, puenta , monolog bohatera, dialogi postaci, retrospekcja.

Niezbędnik dobrego opowiadania 

Ø  Przypomnij sobie treść utworu na podstawie którego będziesz pisać  opowiadanie.
Ø  Konsekwentnie stosuj  narrację w opowiadaniu ( nie mieszaj czasu teraźniejszego z przeszłym).
Ø  Wprowadzaj dużą liczbę czasowników- one dynamizują akcję.
Ø  Pamiętaj o urozmaicaniu fabuły elementami innych form wypowiedzi: opisu (przedmiotu, postaci, miejsca), charakterystyki, dialogu, monologu. Jeśli wprowadzasz dialogi, każdą wypowiedź zapisuj od nowego akapitu i od myślnika.
Ø  Stosuj zwroty akcji używając słów np. wtem, nagle. Zaplanuj punkt kulminacyjny.
Ø  Opisuj wydarzenia chronologicznie. Aby przywołać wydarzenia wcześniejsze, wykorzystaj retrospekcję.
Ø  Zachowaj związek przyczynowo – skutkowy między wydarzeniami. Posługuj się wyrazami, które sygnalizują ich kolejność, np. najpierw, potem.

Ø  Zadbaj o wyraźne zakończenie opowiadania – zastosuj puentę, przedstaw refleksję i zaprezentuj własną opinię. 

Przydatne zwroty i wyrażenia

Wstęp
§  Działo się to w …
§  To, co chcę wam opowiedzieć, wydarzyło się, gdy…
§  Było słoneczne lipcowe przedpołudnie…
§  Nigdy nie zapomnę dnia, w którym…
§  Wydarzenia, których będziecie świadkami…
§  Zdarzyło się to w miniony piątek,

Słownictwo budujące następstwo czasowe
§  najpierw,  na początku, pewnego razu
§  następnie, potem, później
§  po chwili, za moment, zaraz po tym
§  wkrótce, niedługo, w końcu
§  pod koniec dnia, wówczas
§  nieco później, po chwili
§  tymczasem, w tym momencie, z kolei

Wprowadzenie postaci
§  ujrzałem wówczas
§  bohaterem wydarzenia był
§  okazał się nim
§  osoba, która wtedy weszła
§  tego dnia poznałam

Elementy opisu
§  usytuowanie: znajduje się pomiędzy, wisi, leży przy lampie, stoi na brzegu, znajduje się
§  wielkość: duży, ogromny, spory, mały niewielki, filigranowy, jak ziarnko maku, mały jak okruszek
§  kolor: jednobarwny, jednokolorowy, jasny, wyblakły, wielobarwny, ciemny, wyrazisty,
§  cechy: wyróżnia się, przyciąga uwagę, , różni się od innych, jego wyjątkowość polega na
§  postać: smukła, przygarbiona sylwetka, figlarne oczy, bujne włosy, twarz okrągła, pociągła, podłużna, owalna, włosy puszyste, proste, kręcone, kaskada włosów, uczesane, potargane, kruczoczarne, szpakowate, przyprószone siwizną
§  ubiera się elegancko, szykownie, wytwornie, podąża za modą, osi łachmany, odziany, wystrojony, strój odświętny, ubiera się stosownie do panującej mody
§  sposób poruszania się: porusza się z wdziękiem, chodzi szybko, energicznie, chodzi z trudem, ociężale, porusza się w żółwim tempie, chodzi wolno

Wprowadzenie dialogów
§  zabrał głos, odpowiedział, odrzekł
§  potwierdził, skwitował, zapytał
§  zawołał, stwierdził, wtrącił
§  zaczął krzyczeć, wrzeszczał,  wykrzyknął

Elementy charakterystyki
§  lekkomyślny, odpowiedzialny, pracowity
§  szlachetny, honorowy, wierny, obowiązkowy, sumienny
§  spokojny, żywiołowy, łagodny, wybuchowy, gwałtowny
§  ponury, kłótliwy, ugodowy, porywczy,
§  mądry, wykształcony, ciekawy świata, wyróżnia się wyjątkową pracowitością, słynął ze zdolności organizatorskich
§  usposobienie miłe, pogodne, łagodne, apatyczne, awanturnicze, wojownicze, tchórzliwe, porywcze, wybuchowe
§  cechy umysłu: mądry, inteligentny, przedsiębiorczy, spostrzegawczy, zaradny, zdolny, utalentowany, błyskotliwy
§  wady: fałszywy, nieuczciwy, przemądrzały, arogancki, zarozumiały, wyniosły, skąpy, chciwy, wyniosły
§  zalety: taktowny, uprzejmy, odpowiedzialny, obowiązkowy, sumienny, dokładny, skrupulatny, hojny, szczodry, skromny, życzliwy, szlachetny, honorowy, rzetelny, konsekwentny
§  słownictwo oceniające: altruista, dobroczyńca, filantrop, intelektualista, mistrz, wzór, ideał, chytrus, chciwiec, próżniak, pyszałek, awanturnik, chuligan, zawadiaka, kłamca

Informacje o przeżyciach i wrażeniach
§  Radość, którą przeżyłam  była…
§  Nie pamiętam, czy coś wywarło na mnie takie wrażenia, jak…
§  Trudno mi o tym pisać, ale…
§  Z tego wydarzenia wyniosłem naukę…

Słownictwo ożywiające narrację
§  nieoczekiwanie, niespodziewanie, nagle, wtem, raptem, momentalnie, błyskawicznie, gwałtownie
§  jak grom z jasnego nieba, w okamgnieniu, w ułamku sekundy, lada moment

Zespolenie tekstu (układ przyczynowo – skutkowy)
§  więc, zatem, ponieważ, wobec tego, w takim razie, w związku z tym, wszakże, przecież
§  oprócz tego, poza tym,
§  po pierwsze, po drugie,
§  moim zdaniem, sądzę, uważam
§  krótko mówiąc, mianowicie, otóż

Zakończenie
§  Kto by pomyślał, że…
§  Ta historia nauczyła mnie…
§  I tak skończyła się moja przygoda…
§  Zakończenie tej historii było dość zaskakujące…
§  Ta historia  uświadomiła mi…
§  Dzięki temu zdarzeniu…
§  Tę historię będę pamiętać zawsze…
§  W ten sposób zakończyła się moja niezwykła…
§  I chociaż ta historia skończyła się szczęśliwie, postanowiłam…



Przykład opowiadania twórczego zamieszczonego w Informatorze o egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego od roku szkolnego 2018/2019 (OKE Kraków)

Napisz opowiadanie o spotkaniu jednego z bohaterów Zemsty z bohaterem innego utworu literackiego, w czasie którego jeden z nich przedstawi najśmieszniejszą sytuację ze swojego życia. Wypracowanie powinno dowodzić, że bardzo dobrze znasz obie wybrane postacie. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów.



Późnym wieczorem Rejent Milczek za oknem dostrzegł dziwaczną postać. Nie zastanawiając się ani chwili, ruszył ku krętym zamkowym schodom i zbiegł na sam dół. Jego oczom ukazał się niecodzienny widok. Na chudej szkapinie siedział okrakiem niemłody rycerz w zbroi. Powoli zbliżył się do Rejenta, po czym przemówił:
– Jam jest waleczny rycerz Don Kichot z La Manchy. Poszukuję wybranki mego serca, Dulcynei. Czy w tym zamku ją znajdę?
– Drogi rycerzu – wyszeptał szlachcic. – Witaj w murach tego zamku. Jestem Rejent Milczek, jego właściciel… a właściwie jego połowy, ale z tego co wiem, nie zamieszkuje go żadna Dulcynea.
Rycerz wyraźnie posmutniał.
– Cóż, nie ustanę w poszukiwaniach. Poprzysiągłem, że honoru mej ukochanej bronić będę po kres moich dni. Choćbym miał stanąć do pojedynku ze wszystkimi olbrzymami, które żyją w tej krainie! – wykrzyczał rycerz.
– Ciszej, proszę, mam bardzo wrażliwy słuch – wysyczał Rejent.

– Pamiętam najtrudniejszą potyczkę, którą stoczyłem. Olbrzym miał potężne ramiona, którymi wciąż kręcił i machał jak skrzydłami. Większy był ode mnie, ale i tak pokonałem go bez wysiłku. Honor mej Dulcynei został ocalony, choć nie rozumiem, dlaczego świadkowie śmiali się do rozpuku i twierdzili potem, żem walczył z… wiatrakiem…
– Ciii – zasyczał ponownie Rejent.
Rycerz zsiadł ze swojej szkapy i obaj udali się do komnaty Rejenta.
– Długo już tak poszukujesz wybranki swego serca?
– Och, życie całe – westchnął.
– Rozumiem cię, ja także chciałbym zdobyć towarzyszkę życia, bo samotność mi ostatnio dokucza. A gdyby jeszcze była zamożna!... Czynię nawet starania o pewną damę, Podstolinę. Cześnik, mój sąsiad, także do niej smali cholewki, ale on jest schorowany; kto wie, czy starczy mu sił i zdrowia… cóż… Jeśli taka wola nieba – z nią się zawsze zgadzać trzeba… – na jego ustach pojawił się wyraz udawanego smutku.
– A jeśli Podstolina odmówi ci swej ręki, czy będziesz o nią walczył?
Rejent spojrzał groźnie na swego rozmówcę i odrzekł szybko:
– Chyba już najwyższy czas, abyś wyruszył w dalszą drogę.
Don Kichot założył na głowę lekko pordzewiały hełm i powoli ruszył ku drzwiom.

– Dziękuję za gościnę i rozmowę. Ruszam pokonać wszystkie olbrzymy, które staną na mej drodze do ukochanej. Muszę ją odnaleźć.
– Bywaj zdrów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz